O czym i czym jest "HAKAact"

For English please scroll below...

Witam jeśli Szanowny Czytelniku trafiłeś już na tę stronę, wiedz że właśnie przeczytasz ofertę warsztatową HAKAact.
Nazywam się Jakub Szymczyna, ur. 31 lipca 1981 roku co oznacza, że wiem co tzn. guma Turbo i prawdopodobnie tak jak Ty grałem z koleżankami w gumę a z kolegami w kapsle. Jest też całkiem prawdopodobne, że razem chodziliśmy po bunkrach, nawet jeśli Ty wychowywałeś się w np. w Warszawie a ja w Opolu. Bo prostu bunkry są fajne!

Jestem absolwentem Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach - czego się tam nauczyłem możesz sprawdzić na http://gardzienice.org/ pracowałem z takimi ludźmi jak Maria Seweryn, Krystyna Janda, Włodzimierz Staniewski, Andrzej Seweryn, Krzysztof Globisz, Jan Peszek, Andrzej Czernik, Natalia Iwaniec, Jakub Wiktor Gontarski, Aga Rybak, Mateusz Faliński, Katarzyna Wróbel, Anna Maria Dąbrowska, Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Paweł Passini, Karolina Cicha, Agnieszka Mendel, Łukasz Wójcik, Zuzanna Adamkiewicz, Michał Brańka, Maciej Hanusek, Estella Levko, Juliane Ehle, Katarzyna Kapela-Timingeiru, Jacek Timingeiru, Ewa Timingeiru, Zofia Zembrzuska-Barańska, Maniuszka Bikont, Barbara Songin, Aleksandra Gronowska, Janusz Prusinowski, Maciek Gorczyński, Lea Oleksiak, Julie Bui Ngoc, Mai Bui Ngoc, Nam Bui Ngoc, Martyna Tejwan, Greta Morgane, Beata Godlewska, Anna Juniewicz, Krzysztof Majchrzak, Roma Gąsiorowska, Maks Bogumił, Maks Michasiów, Dominik Szarwacki, Bartosz Wesołowski, Marcin Stec, Anka Wojtkowiak-Williams, Michał Śpiczko, Eliza Paś, Mestre Boca de Rio, Mestre Boca de Peixe, Mestre Porquinho, Mestre Marinaldo, Mestrando Fuampa.
Z aktorami, tancerzami, praktykami teatru, sportowcami, capoeristas, listonoszami, sklepowymi, personelem medycznym, barmanami, kelnerami, więźniami, dziećmi w każdym wieku, ludźmi dotkniętymi biedą jaki i tymi, którzy na brak nigdy nie narzekali. Korpo ludkami zatrudnionymi na stażach i pracownikami korporacji na pełnym etacie, przedsiębiorcami niezależnymi z nazwy i mentalności, ludźmi wielu ras i wielu charakterów.
Na polu walki, boisku czy w zwykłej życiowej sytuacji, chociażby hipotetyczna gotowość na Śmierć i Życie, pozwala nam na uwznioślenie bądź zdewaluowanie historii  Ngai Toa wodza Te Rauparaha z plemienia Maori opisanej w   HAKA KAMATE
W kontekście inicjacji i przejścia swoich ograniczeń, poprzez odwagę odczuwania emocji jakimi są, emocji takich jak złość, agresja, duma, depresja stajemy w obliczu początku ich transformacji w akceptację, świadomość i radość z ich posiadania. Tworząc tym samym sytuację transgresji, pomiędzy niższymi emocjami a wyższymi, przeplatając ich poznanie ćwiczeniami kierunkującymi tę naukę w proces poznawczy własnego  ciała, przestrzeni, kontaktu. Zbliżamy się do wypowiedzi we Własnej HAKA ułożonej podczas ostatniego bloku zajęć. Wspomożemy się transgresją antycznej bojowej pieśni greków Ho de Galatan Ares, opiewającej boga wojny- lub innej, zależnie od profilu charakterologicznego osób. które wezmą udział w warsztacie.

Owocem tych spotkań są autorskie warsztaty "HAKAact". Ich paradygmat wyrósł z założeń, które pozwoliły mi zrozumieć i poznać  to czego dotychczas się nauczyłem. To ważne, nieustannie pogłębiać zrozumienie– nabywać wiedzę o tym co dostępne  -  o tańcu, teatrze, psychologii, ruchu, stosunkach międzyludzkich, muzyce, pieśni, wydarzeniu-  przede wszystkim o człowieku .
"HAKAact" to połączenie tańca polinezyjskiego KaMate- bojowej pieśni wykrzyczanej ekstateczną wokalizą i ujętej w emocjonalną choreografię– oraz esencji warsztatów, które tworzą mój etos pracy jako aktora, performera, tancerza . Mam tu na myśli szczególnie: Aktora Instrumentalnego techniki stworzonej przez prof. muzykologii Bogusława Schaffera dla Jana Peszka, techniki Sanforda Meisnera, kontakt improwizacji, tańca GaGa, modern, hip hop, jazz, capoeira i elementów Kung-fu oraz Tai Chi. Inspiruję się również sportami, które na przestrzeni 32 lat poznałem łącząc ich półprofesjonalne uprawianie z praktyką aktorską i taneczną, tzn. boksem, zapasami, futbolem amerykańskim, kabaddi i piłką nożną.
Podczas dwudniowych zajęć w 4 blokach, każdy po 3h, na w sumie 12 godzinnych warsztatach będziemy uczyć się Haka KaMate- typowej Haki Peuperu- opisującej moment przed walką.
Efektem finalnym jest indywiduacja, poprzez rozwój możliwości głosowych, poszerzenie zakresu ruchowego wachlarza, odejście od utartych, indywidualnie znanych schematów mobilności, poznanie paradigmatu słowo-gest-pieśń i zastosowanie go do wypowiedzi scenicznej i pozascenicznej.

WHAT IS HAKAact ABOUT
Hello! Dear Guest, if you've entered this website, know that right know you’re going to read the workshop offer of HAKAact.
My name’s Jakub Szymczyna, born 31th July 1981, which means that I know what is Turbo chewing gum, I also played with girls Chinese jump rope and pogs with boys. It is also quite probable that Together with you we were exploring bunkers, even if you grew up e.g. in Warsaw and me in Opole, it’s just that bunkers are cool!

I graduated from the Academy for Theatre Practices in Gardzienice. What I’ve learnt there you can check on this website:
 http://gardzienice.org/. I worked with people such as: Maria Seweryn, Krystyna Janda, Włodzimierz Staniewski,  Andrzej Seweryn, Krzysztof Globisz, Jan Peszek, Andrzej Czernik, Natalia Iwaniec, Jakub Wiktor Gontarski, Aga Rybak, Mateusz Faliński, Katarzyna Wróbel, Anna Maria Dąbrowska, Mariusz Gołaj, Joanna Holcgreber, Marcin Mrowca, Paweł Passini, Karolina Cicha, Agnieszka Mendel, Michał Brańka, Maciej Hanusek, Estella Levko, Katarzyna Kapela-Timingeiru, Jacek Timingeiru, Ewa Timingeiru, Zofia Zembrzuska-Barańska, Maniuszka Bikont, Maciek Gorczyñski, Lea Oleksiak, Julie Bui Ngoc, Mai Bui Ngoc, Nam Bui Ngoc, Krzysztof Majchrzak, Roma Gàsiorowska, Maks Bogumił, Maks Michasiów, Dominik Szarwacki, Bartosz Wesołowski, Marcin Stec, Anka Wojtkowiak-Williams, Michał Śpiczko, Eliza Paś, Mestre Boca de Rio, Mestre Boca de Peixe, Mestre Porquinho, Mestre Marinaldo, Mestrando Fuampa.
With actors, dancers, theatre practitioners, sportsmen, capoeristas, postmen, shop assistants, medical personel, barmen, waiters, prisoners, children in all age, people suffering from poverty and with those who live in clover, with white collars doing their trainings and corporation employees working full time, with entrepreneurs independent with their names and mentality, with people of many races and characters.
On the battlefield, sportfield or in a regular day-to-day situation, even hipothetical readiness for Life and Death enables us to glorify or devaluate the story of the Maori Ngai Toa chief Rauparaha described in HAKA KAMATE.
In the context of initiation and trespassing one’s limits through the courage of sensing feelings the way they are, feelings such as anger, aggression, pride, we find ourselves in the face of the beginning of changing them into acceptance, awareness and joy of this experience. In this way we create the situation of transgression between lower and higher emotions, alternating their cognition with exercises that lead this process of learning into study on one’s own body, space and contact. We get closer to the pronouncement of One’s Own HAKA created in the last block of classes. We would use the transgression of an ancient Greek battle song Ho de Galatan Ares that glorify the god of war (or other song – depends on a characterological profile of people taking part in workshop).

The result of these meetings is an original HAKAct workshop. The paradigm of it stems from the assumptions which enabled me to understand and to recognize what I learnt.  It is important to deepen the understanding, to acquire knowledge of what is available for us – about dance, theatre, psychology, movement, interpersonal relations, music, songs, events, and, first of all, about human being.
HAKAct is a combination of a Polynesian dance KaMate – battle singing shouted with ecstatic vocalizing, put into emotional choreography with the essence of workshops, which establish my work ethos as an actor, performer and dancer, in particular an Instrumental Actor according to the technique created by Jan Peszek, Sanford Meisner technique, CI, GaGa dance, modern dance, hip hop, jazz, capoeira, Kung-fu elements and Tai Chi. I take my inspiration also from sports which I got to know over the course of 32 years (boxing, wrestling, American football, Kabaddi and football) combining its professional practice with dance and theatre practice.
During two days of classes in 4 blocks (3h each) we’re going to learn Haka KaMate – typical Haka Peuperu which describe the moment before the battle.The final effect is the individuation through the development of voice skills, extending movement abilities, putting aside one’s usual motoric patterns, exploring the voice-gesture-song paradigm and applying it in one’s theatrical and non-theatrical expression.

Komentarze